About Me

PETAI Untuk Wanita Datang Bulan

PETAI Untuk Wanita Datang Bulan
Ramai daripada kita tak suka petai dengan alasan baunya. Tapi jangan langsung menghindari ulaman yang satu ini kerana ianya banyak khasiat luar biasa.

Ketika makan petai, salah satu jenis biji-bijian ini sudah pasti mengeluarkan gas sulfur yang menimbulkan aroma tak sedap di mulut. Namun demikian, sayang jika anda memutuskan untuk “alergi” terhadap petai.

Petai sebenarnya mengandung zat antioksidan yang bagus serta asam amino triptofan. Asam amino triptofan ini membentuk serotonin di dalam tubuh dan membuat tubuh lebih rileks, tidur lebih nyenyak dan menjaga kestabilan mood.

Ketika haid, juga disarankan sebagai waktu yang tepat untuk makan petai. Ini kerana di masa “datang bulan” mood sering kacau, dan dapat ditenangkan dengan petai. Sama juga ketika anda mengalami stres, serotonin yang dihasilkan dapat membuat saraf-saraf tegang mengendur.

Di samping itu, petai yang kaya serat ini merupakan antioksidan yang baik, kerana mengandung vitamin B6 untuk mengatur kadar gula darah serta membantu relaksasi. Zat besi yang terkandung di dalamnya mampu mencegah anemia.


Ini menjadikan petai salah satu sayur-sayuran tempatan yang paling berkhasiat. Berita baik adalah bahawa petai mempunyai manfaat kesihatan yang penting dan telah digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat penyakit kencing manis, darah tinggi, penyakit hati dan masalah buah pinggang. Petai juga kononnya berkesan dalam membuang cacing usus dan parasit.

Antioksidan yang kuat

Petai mengandungi antioksidan kuat yang berkesan boleh hapus sisa radikal berbahaya dan melindungi sel-sel badan daripada mengalami kerosakan. Antioksidan juga membantu untuk mengelakkan tekanan oksidatif yang merupakan punca pelbagai penyakit termasuk penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, artritis dan kanser.

Banyak kajian telah dilakukan untuk membuktikan sifat antioksidan petai. Antaranya ialah kandungan Vitamin C yang tinggi dan sejumlah besar vitamin E adalah sebatian utama yang terdapat dalam petai yang menyumbang kepada keupayaan antioksidannya.

Petai juga didapati menunjukkan jumlah sebatian fenolik yang tinggi. Fenolik bertindak sebagai antioksidan yang mempunyai ciri-ciri antiseptik dan anti-bakteria yang kuat.

Diabetes dan kolesterol

Mungkin salah satu manfaat yang paling penting petai adalah sebagai rawatan diabetes. Ahli-ahli sains di Universiti Pertanian Malaysia mendapati bahawa petai mengandungi ekstrak kloroform yang ketara mengurangkan tahap glukosa darah pada tikus diabetes Alloxan-teraruh.

Kajian juga mendapati bahawa kesan hipoglisemik petai adalah disebabkan dua sterol tumbuhan utama yang hadir dalam kacang dan buah yang bekerja secara sinergistik untuk menghasilkan kesan anti-diabetes.

Sterol tumbuhan telah terbukti dengan ketara menurunkan paras kolesterol LDL sekaligus dapat mengurangkan risiko strok dan penyakit jantung.

Membantu penghadaman dan penurunan berat badan

Petai menjadi makanan sterol yang tinggi, secara semula jadi mengandungi jumlah yang tinggi serat untuk mengelakkan sembelit dan memastikan sistem penghadaman yang sihat.
Serat melambatkan penyerapan glukosa daripada usus dan menghalang peningkatan yang pesat tahap insulin dalam darah. Ini juga memberi manfaat kepada pesakit kencing manis dan juga orang-orang yang obesiti.

Anti-kanser dan anti-radang

Thiazolidine-4-karboksilik asid juga dikenali sebagai thioproline adalah asid amino yang memberikan bau sulfur pada petai. Ia adalah ejen yang dapat memerangkap nitrit yang berkesan dalam badan. Nitrit biasanya digunakan dalam industri membuat makanan dan untuk mengawet daging.

Thioproline bertindak sebagai penyingkir nitrit dan telah diuji berkesan sebagai agen anti-kanser. Apa yang menarik untuk diperhatikan ialah bahawa jumlah thioproline dalam kacang petai tidak dapat dikesan dalam bentuk mentah tetapi meningkat dengan ketara selepas mendidih.

Caryophyllene dan Lupeol dua sebatian lain yang dijumpai dalam ekstrak petai yang telah dilaporkan mempunyai ciri-ciri anti-kanser. Lupeol juga didapati mempunyai kesan anti-radang dan anti-artritis.

Melindungi hati

Petai secara tradisional dipercayai mempunyai keupayaan untuk malakukan pembersihan darah dan detoksifikasi. Organ hati adalah bertanggungjawab untuk menapis toksin dari darah dan thioproline, agen anti-kanser yang sama yang dinyatakan di atas merangsang detoksifikasi dalam hati dan membantu melindungi hati daripada kerosakan yang disebabkan oleh pelbagai toksin seperti alkohol dan berlebihan parasetamol.

Anti-bakteria dan anti-mikrob

Polysulphides Cyclic salah satu daripada sebatian utama dalam petai yang memberi rasa yang pahit pada petai mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antikulat.

Atas sebab ini petai digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat keradangan buah pinggang yang disebabkan oleh aktiviti bakteria di dalam buah pinggang (contohnya E-coli). Petai juga merupakan penawar yang digunakan untuk jangkitan daripada saluran Kencing dan pundi kencing.

Mengurangkan tekanan darah tin
ggi

Ekstrak akar petai telah lama digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat tekanan darah tinggi. Saintis telah mendapati bahawa petai mengandungi peptida bioaktif (rantaian asid amino) yang mempunyai kesan antihipertensi.

Kesan-kesan sampingan

Petai kaya dengan karbohidrat kompleks oleh itu ia adalah biasa untuk mengalami kembung dan perut kembung akibat gas dibentuk oleh pecahan karbohidrat kompleks untuk proses penghadaman.

Petai mengandungi asid djenkolic asid amino yang mengandungi sulfur yang sedikit toksik. Dalam kepekatan yang tinggi ia boleh menyebabkan ” gout, kesukaran membuang air kecil dan kegagalan buah pinggang ”

Ia adalah dinasihatkan untuk minum air yang banyak untuk mengurangkan pengumpulan asid djenkolic dalam badan.

Tidak ada data saintifik mengenai tahap purin dari petai. Walau bagaimanapun, ia boleh dianggap bahawa seperti mana-mana kekacang, ia mungkin mengandungi tahap yang sederhana. Makanan yang tinggi purin boleh meningkatkan tahap asid urik oleh itu orang-orang yang terdedah kepada gout perlu mengambil petai secara sederhana.

Walaupun petai mempunyai kesan anti-bakteria dan anti-radang pada buah pinggang, penggunaan petai mungkin perlu terhad untuk pesakit dengan penyakit buah pinggang kerana petai yang tinggi dalam protein, kalium dan fosforus, semua yang memberi kesan kepada fungsi buah pinggang pada orang dengan penyakit buah pinggang.

Mengetahui faedah kesihatan yang berkaitan dengan petai akan membolehkan kita untuk menghargai hasil tempatan ini dan mengakui alam ciptaan tuhan merupakan sumber yang sempurna untuk kesihatan.

Catat Ulasan

0 Ulasan