About Me

10 makanan ibu hamil agar kulit bayi putih dan bersih ketika lahir

10 makanan ibu hamil agar kulit bayi putih dan bersih ketika lahir

Ingin punya bayi dengan kulit putih bersih? Percaya atau tidak, tak ada salahnya mencuba pengambilan makanan-makanan ini ketika anda hamil.

Di Malaysia, keinginan para ibu untuk memiliki anak dengan kulit putih dan bersih adalah perkara yang lazim. Sehingga tak jarang, para ibu mengambil makanan tertentu untuk mencapaikan hasil tersebut.
Meskipun menurut ahli pakar, apa yang ibu makan ketika hamil tidak menentukan warna kulit bayi yang dilahirkan. Melainkan merupakan hasil percampuran genetis antara ibu dan ayah.
Namun, jika ibu tetap ingin berusaha, ada beberapa makanan yang ramai percaya dapat mempercantikkan kulit bayi.

Makanan yang sebaiknya diambil ketika hamil agar kulit bayi putih dan bersih

10 jenis makanan yang diambil ketika hamil ini dipercayai secara luas oleh para ibu di Asia dapat membuat kulit bayi putih dan bersih ketika lahir.
Tidak ada salahnya untuk mencuba, kerana di sisi lain, makanan-makanan ini memang sihat untuk diambil selama ibu menanti kehadiran si buah hati.

1. Kelapa

Jika di Indonesia air kelapa dipercayai dapat membuat kulit bayi bersih, di India pula, daging kelapa yang sudah cukup tua dan keras lah yang jadi snek untuk ibu hamil. Mereka yakin, daging kelapa yang tebal dan berwarna putih tersebut dapat membuat kulit bayi menjadi lebih terang.

2. Susu Saffron

susu-saffron
Saffron atau kuma-kuma adalah jenis rempah-rempah termahal di dunia. Meminum susu dengan campuran saffron dipercayai akan meningkatkan kecerahan warna kulit bayi masa depan nanti.

3. Putih telur

Sering mengambil putih telur pada trimester kedua kehamilan diyakini dapat membuat kulit bayi putih dan sempurna.

4. Badam

Makan badam atau minum susu badam selama kehamilan. Selain sihat untuk perkembangan janin, juga dipercayai dapat mencerahkan kulit bayi.

5. Oren

Salah satu buah kaya dengan vitamin C yang wajib diambil selama kehamilan. Selain meningkatkan warna kulit, kandungan asid folik dalam oren juga penting untuk pertumbuhan janin yang sehat.

6. Nanas

Di beberapa negara Asia minum jus nanas seminggu sekali dipercayai dapat menjadikan kulit bayi putih sempurna.

7. Biji fennel atau jintan manis

biji-fennel
Wanita hamil di India percaya dengan minuman air rendaman biji jintan manis sebanyak 3ml setiap pagi dapat meningkatkan warna kulit bayi. Selain itu juga dapat meringankan gejala mual di pagi hari.

8. Jus anggur

Kandungan alpha hydroxy acids (AHA) dalam anggur dipercaya berkesan untuk menghasilkan kulit yang cerah dan sihat.

9. Kacang hijau

Mengambil bubur kacang hijau atau air rebusannya diyakini dapat menjernihkan air ketuban dan mencerahkan kulit bayi sejak dalam kandungan.

10. Lobak putih

Lobak putih kaya dengan antioksidan dan mineral yang diyakini dapat mempengaruhi warna kulit bayi di kandungan jika sering diambil selama hamil.
Selain 10 makanan di atas, ada baiknya ibu juga mengambil makanan yang kaya dengan omega 3. Omega 3 secara ilmiah sudah terbukti baik untuk kulit ibu dan bayi.
Dengan rutin mengambilnya selama hamil dan menyusu, kulit bayi akan terhindar dari risiko berbagai seperti alahan kulit.
Semoga maklumat ini bermanfaat ya!

Catat Ulasan

4 Ulasan

Unknown berkata…
update terus gan artikelnya.
di tunggu kunjungan baliknya gan.
http://obatkista1.com
AQUATIC Fishing ART berkata…
thanks ya infonya sangat bagus dan bermanfaat
http://jayapancing.com