About Me

Bahaya Tersembunyi di Sebalik Bedak Bayi Yang Anda Wajib Tahu

Bahaya Tersembunyi di Sebalik Bedak Bayi Yang Anda Wajib Tahu

Tidak sah rasanya jika tidak meletakkan bedak bayi ke tubuh anak selepas memandikannya. 

Padahal, penggunaan bedak bayi yang tidak tepat dapat menimbulkan berbagai gangguan kesihatan.

American Academy of Pediatrics mencadangkan untuk tidak menggunakan bedak bayi kerana berisiko menyebabkan masalah pernafasan.

Sayangnya banyak orang tua yang tidak menyedari perkara tersebut. Ada sebabnya mengapa bedak bayi sangat berbahaya ketika digunakan pada bayi.


Bedak merupakan partikel kecil dan halus seperti debu. Jika terhidu secara terus-menerus akan menimbulkan masalah, mulai dari sering batuk atau sesak nafas sehingga masalah pernafasan yang cukup serius.

Apalagi pada bayi-bayi yang lebih berisiko, seperti bayi lahir pramatang, bayi dengan penyakit pernafasan serta penyakit jantung.

Di samping itu, bedak bayi juga dapat menimbulkan reaksi alahan pada kulit bayi. Selain disebabkan kulit bayi yang cenderung sensitif, juga disebabkan oleh sisa-sisa bedak yang melekat pada kulit.

Sebenarnya bedak bayi memiliki manfaat mengurangi risiko kegatalan akibat peluh dan jangkitan kulit. Dengan rekod, jika digunakan secara tepat. Kerana itu, anda di nasihatkan meneliti dengan betul dalam memilih produk bedak bayi.

Pilih bedak bayi yang tidak memiliki bau yang merangsang dan cukup lembut bagi kulit bayi. Selain itu, perhatikan juga penggunaan bedak bayi tersebut.

Jangan menepuk-nepuk bedak bayi menggunakan kapas atau puff powder, kerana dapat membuat partikel bedak beterbangan dan lebih berisiko terhidu. Hindari penggunaan bedak pada bahagian wajah, terutama dekat hidung dan mulut.

Bila bedak bayi menimbulkan kemerahan dan kegatalan pada bayi, segera hentikan penggunaannya dan segeralah berjumpa doktor. Dapatkan saranan yang tepat tentang penggunaan bedak bayi dari doktor.

Catat Ulasan

0 Ulasan