About Me

Air asam gelugur turunkan berat badan,khasiat lain pun banyak.

Jom kami kongsikan resepi air asam gelugur untuk menurunkan berat badan.

Bahan-bahannya:
3 keping asam gelugur
1 batang serai
3 biji bunga lawang
3 biji bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
Satu helai daun pandan
1 inci halia yang diketuk
3 sudu madu
1 sudu halba
1 biji lemon yang dihiris nipis.
Caranya, rebus kesemua bahan dalam periuk sehingga menggelegak. Tapiskan badan-bahannya, ambil air. Minum satu cawan pagi & satu cawan malam setiap hari. Air lebihan boleh disimpan dalam peti sejuk & panaskan sebelum diminum.
Masalah penghadaman
Digunakan untuk mengatasi masalah penghadaman. Minum air rendaman asam keping apabila mengalami masalah sembelit atau cirit-birit.
Tumor
Dalam amalan Perubatan asam keping juga digunakan untuk merawat tumor. Pesakit yang mempunyai tumor diberikan minum air rendaman asam gelugur setiap hari.
Mengecutkan rahim
Amalan meminum air asam gelugur semasa berpantang dipercayai untuk mempercepatkan proses mengecutkan rahim.
Melancarkan menstruasi
Air asam gelugur mampu melancarkan kadar menstruasi wanita dan mengurangkan sakit senggugut. Rebus asam gelugur dan airnya perlu diminum bagi pelancaran ketika haid.
Merawat masalah pencernaan & sakit perut
Air rebusan kulit buah asam gelugur juga dikatakan mampu digunakan untuk merawat masalah perut seperti masalah sistem pencernaan, sakit perut, kembung, sebu, dan sebagainya.
Mengurangkan gejala reumatisme
Apabila diserang reumatisme, sendi-sendi pesakit akan terasa ngilu dan menyucuk-nyucuk, lalu menjalar. Amalan meminum air rebusan asam keping membantu mengurangkan gejala reumatisme.
Mengurangkan tekanan darah tekanan darah tinggi
Pesakit darah tinggi juga boleh mengamalkan air rebusan asam gelugur setiap pagi.
Merawat sakit telinga
Perubatan Melayu zaman dahulu menggunakan rebusan air daun dan akar asam gelugur untuk menyembuhkan sakit telinga melalui titisan ke dalam telinga.
Meredakan sakit gigi
Caranya: Dengan mengambil sekeping asam gelugur dan kemudian basuh hingga bersih sehingga menjadi sedikit lembut. Tampal atau selitkan di celah-celah antara gusi dan bahagian pipi selama 10 hingga 15 minit. Kemudian kumur dengan air suam.
Merawat kencong kotor
Asam gelugur membantu merawat masalah kencing kotor dengan cara membersihkan pundi kencing daripada bakteria yang menjadi punca masalah tersebut.
Menurunkan suhu badan semasa demam
Jika anda demam, boleh minum air rebusan asam jawa untuk menurunkan suhu badan yang sedang panas. Tambah sedikit madu atau gula batu kalau tak berselera nak minum air asam jawa yang masam.
Membantu mencantikkan kulit
Khasiat asam keping yang tak ramai orang tahu. Asam keping adalah bahan awet muda yang membantu mengekalkan keremajaan kulit. Selain itu ia juga membantu menghaluskan kulit & mencerahkannya.
Melancarkan menstruasi
Air asam gelugur mampu melancarkan kadar menstruasi wanita dan mengurangkan sakit senggugut. Rebus asam gelugur dan airnya perlu diminum bagi pelancaran ketika haid.
Mengimbang kadar metabolisme
Meningkatkan sistem imunisasi
Mengurangkan stres
Mengawal kolesterol

Catat Ulasan

0 Ulasan